Zoeken naar illustraties, grafisch ontwerp of iets anders
Logo, nailart, nagelstyliste, illustratie, woerden, tekenen, ontwerp, persoonlijk, uniek

Een sterke huisstijl, meer dan alleen een logo

Als je een eigen bedrijf hebt, is het belangrijk om je te onderscheiden. Een goede huisstijl speelt hierin een belangrijke rol. Wat houdt een huisstijl eigenlijk in en hoe kan deze ontwikkeld worden?

Wat is een huisstijl eigenlijk?

Een huisstijl is meer dan alleen een logo. Het is een samenhangend geheel met uitingen die de identiteit van jouw bedrijf laat zien. Een huisstijl kan onder andere de volgende elementen bevatten:

  • Het logo, dit is het belangrijkste onderdeel. Het is handig om niet een enkele versie van een logo te laten ontwikkelen, maar meerdere versies die toegepaste kunnen worden in elke uiting die je wilt laten maken.
  • Het kleurenpalet, in dit palet staan de kleuren verzameld die gebruikt worden in jouw huisstijl, deze zijn opgebouwd uit primaire kleuren, secundaire kleuren en eventueel tertiaire kleuren.
  • De typografie, dat zijn de lettertypes die worden gebruikt in de communicatie uitingen, er kan een verschil zijn tussen offline en online gebruik.
  • Het beeldgebruik, als foto's en afbeeldingen belangrijk zijn voor jouw bedrijf, dan kan het handig zijn om de stijl die gebruikt moet worden, vast te leggen in je huisstijl.
  • Grafische elementen, dit zijn bijvoorbeeld patronen, iconen en andere visuele elementen die in uitingen voor je bedrijf worden gebruikt.


Waarom is het belangrijk om consistentie in je huisstijl te hebben?

Consistentie in jouw huisstijl is super belangrijk voor je bedrijf. Het zorgt onder andere voor herkenbaarheid, klanten herkennen je als merk direct en dat heeft weer positieve invloed op je vindbaarheid en je naamsbekendheid. Daarnaast wekt consistentie vertrouwen op bij je (potentiële nieuwe) klanten. Ook straalt een sterke huisstijl professionaliteit uit en versterkt het de indentiteit van jouw merk.

Hoe kan er een effectieve huisstijl voor jouw bedrijf worden ontwikkeld?

Samen met jou kan ik een effectieve huisstijl ontwerpen en uitwerken. Het is belangrijk om antwoorden op de volgende vragen te verzamelen om vervolgens jouw huisstijl te gaan ontwikkelen:

  • Wat zijn de kernwaarden, missie en visie van je bedrijf? Op deze manier definieer je jouw merk.
  • Wie zijn je klanten en wat zijn hun voorkeuren? Zo weet je wat jouw doelgroep is.
  • Wat doen je concurrenten en hoe kun je je onderscheiden?

De uitwerking van een huisstijl

Nadat er een huisstijl is ontwikkeld, is het belangrijk om deze op de juiste manier toe te passen op alle communicatie die voor jouw bedrijf wordt gemaakt. Dit is bijvoorbeeld een website, social media en drukwerk. Maar het kan ook gaan om de inrichting van jouw bedrijf qua kleuren voor meubels en dergelijke.


Als ik jouw huisstijl heb gemaakt, kan ik alles qua merkidentiteit vastleggen in een huisstijlhandboek. Zo kan je altijd terugzoeken hoe jouw uitingen het beste tot zijn recht komen. Ook kan ik zorgen voor de huisstijlbewaking van jouw bedrijf, zo blijven alle uitingen passend bij jouw huisstijl, ook al maakt iemand anders deze uiting.

Zou je graag een (nieuwe) huisstijl willen? Dan kan ik jou daar mee helpen! Neem vrijblijvend contact met me op voor advies of een afspraak.

Vrijblijvend contact opnemen met mij

Neem vrijblijvend contact op